Nyhedsinterviewet: med barnet som gæst
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i49.22903Abstract
Adskillige studier har undersøgt hvilke praksisser der karakteriserer nyhedsinterviewinteraktion. Studierne har overvejende fokuseret på kritiske interviews med politikere og andre offentlige personer, og interviews med såkaldt almindelige mennesker er kun i begrænset omfang blevet beskrevet. Denne artikel undersøger med en konversationsanalytisk metode hvad der kendetegner nyhedsinterviews med børn i morgen-tv. Med afsæt i en diskussion af hvordan man som analytiker kan godtgøre om barneidentitet er relevant for deltagerne, argumenteres der for at barneidentitet ikke blot bliver gjort relevant når interviewpersonerne eksplicit tilskrives identiteter som ”12-årig” og ”elevrådsformand”; barneidentitet forekommer også at være relevant uden at kategorien eksplicit nævnes når (1) spørgsmålsdesignet indikerer at interviewpersonen ikke forventes at kunne svare fyldestgørende, når (2) interviewpersonens svar viser sig at være utilstrækkeligt, og når (3) det behandles som påfaldende at interviewpersonerne tilskrives identiteter som ”ekspert” og ”landmand” der almindeligvis forbindes med et voksent domæne. Der argumenteres videre for at den potentielle modsætning mellem identiteterne ”barn” og ”ekspert” kan være med til at forklare hvorfor journalister oplever børn som vanskelige at interviewe. Mikrosproglige analyser af hvordan barneidentitet gøres relevant i journalist-barn-interaktion, er vigtige fordi de kan være med til at kvalificere debatten om hvad der karakteriserer gode nyhedsinterviews med børn.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.