Interaktionens betydning for nedsættelse af antibiotikaforbrug. Et konversationsanalytisk single-case studie af design af behandlingsforslag i almen praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i49.22902Keywords:
læge-patient-samtale, konversationsanalyse, antibiotika, behandlingsforslagAbstract
Overforbrug af antibiotika og medfølgende antibiotisk resistens er et voksende problem både nationalt og globalt (EDCD 2014). Primærsektoren står for 90% af den antibiotika, der gives til mennesker i Danmark, og 2/3 heraf udskrives for øvre luftvejsinfektioner (Bjerrum m.fl. 2014). Men i mange tilfælde er behandlingen unødvendig. Der er mange årsager til overbehandling med antibiotika, men denne artikel koncentrerer sig om én: betydningen af sproget for behandlingsforslaget og hvorvidt det accepteres eller afvises. Artiklen analyserer en enkelt dansk læge-patient-samtale, der bevæger sig fra et forslag om antibiotisk behandling til et forslag om ikke-antibiotisk næsespray, og viser, at behandlingsforslagets format kan have betydning for patientens villighed til at fravælge antibiotisk behandling. Ved hjælp af konversationsanalyse bliver de to behandlingsforslag (et for antibiotika og et efterfølgende for næsespray) analyseret i detaljer og årsagerne til accept af det andet forslag fremfor det første forslag diskuteres. Ved at designe behandlingsforslaget som en mulighed, patienten kan tilvælge, kan ordinering af antibiotika tilbagerulles eller undgås i de tilfælde, hvor det er medicinsk forsvarligt.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.