Om analyse af stavefejl. Årsager, korrespondensregler og udtalevariation
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129352Keywords:
sprognormer, korrespondensregel, ortografi, lydudvikling, normbrudReferences
Andersen, M.H. 2016. Sprognormer på nettet. I.S Hansen, T.T. Hougaard & K. Thi-sted Petersen, 16. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, 75‒90. Århus: Nordisk, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.
Basbøll, H. 2021. Radikal ortografi og/eller lydskrift? Nogle eksempler fra Rasmus Rask og J.H. Bredsdorff. J. Bjerring-Hansen, S. Skovgaard Boeck, & E. Skafte Jensen (red.), Nogle betænkninger om dansk sprog og litteratur: Festskrift til Marita Akhøj Nielsen 295-313.
Becker-Christensen, C. 2021. Dansk retskrivning. Bogstav – Lyd – Bogstav (Dansk Sprognævns skrifter 51). Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Bjerre, A. & J. Friis. 2002. Nej Farfar! for vi børnestaver. København: Alinea.
Brink, L. 2000. Om den sproglige forskel mellem Hansen-a og Larsen-a. Mål & Mæle 23(1). 17-22.
Brink, L. 2021. Nytydeliggørelse. M.H. Andersen & E.S. Jensen (red.), Med fornøden agtelse. Festskrift til Jørgen Schack på 60-årsdagen 14. maj 2021. (Dansk Sprog-nævns skrifter 52), 33-41. Bogense: Dansk Sprognævn.
Brink, L. & J. Lund. 1975. Dansk rigsmål. Lydudviklingen siden 1840 med særligt hen-blik på sociolekterne i København. København: Gyldendal.
Brink, L. & J. Lund. 2019. Yngre nydansk. E. Hjorth (hovedred.), Dansk sproghistorie, (bind 2), Ord for ord for ord, 197-228. Aarhus og København: Aarhus Univer-sitetsforlag & Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.
Brink, L. m.fl. (red.) 1991. Den store danske udtaleordbog. København: Munksgaard.
Christiansen, G. 1980. Degte på dænsg. København: Københavns Bogforlag.
Dansk Sprognævn. 2012. Retskrivningsordbogen, 4. udg. København: Alinea.
Davidsen-Nielsen, N. & M. Herslund. 2013. Principia orthographica. NyS, Nydanske Sprogstudier 44. 10-30. DOI: 10.7146/nys.v44i44.14355.
Detlef, C., J. Lund & L. Møller. 1986. Stavning: dansk retskrivning – retskrivning i dansk. København: Dansklærerforeningen.
Diderichsen, P. 1968. Sprogsyn og sproglig opdragelse. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Diderichsen, P., S.J. Christensen & J. Schack. 2020. Ortografisk rangering – at ordne tekster efter antallet af stavefejl. Studier i Nordisk 2012-2015. 61-85.
Ehri, L.C. 2014. Orthographic mapping the acquisition of sight word reading, spel-ling memory, and vocabulary learning. Scientific Studies of Reading 18(1). 5-21. DOI: 10.1080/10888438.2013.819356.
Ejstrup, M. & G. Foget Hansen. 2003. Danish vowels in spontaneous speech in three modern regional variants. Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Sciences, Barcelona 2003. 2119-2122.
Elbro, C. 2014. Læsning og læseundervisning. København: Hans Reitzel.
Elbro, C. 2021. Læsevanskeligheder. København: Hans Reitzel.
Elbro, C., P.F. de Jong, D. Houter & A-M. Nielsen. 2012. From spelling pronunci-ation to lexical access: A second step in word decoding? Scientific Studies of Reading 16(4). 341-359. DOI: 10.1080/10888438.2011.568556.
Engmose, S.F. 2019. (IT)-støttet børnestavning: studier af børnestavnings rolle i den tidlige skriftsproglige udvikling. Ph.d.-afhandling. Københavns Universitet.
Frederiksen, B.O. 2019. Gammeldansk. E. Hjorth (hovedred.), Dansk sproghistorie(bind 2): Ord for ord for ord. 27-55. Aarhus og København: Aarhus Universitetsforlag og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.
Gregersen, F. 1981. Hvorfor skriver vi nd og ld: et bidrag til skriftens socialhistorie i Danmark. SAML 8. 113-178.
Gregersen, F. 1983. Anmeldelse af Erik Hansen: Skrift, stavning og retstavning // Ulf Teleman: Ret og rimeligt. Om skolens og samfundets sprognormer. Nydanske sprogstudier, NyS. 13 75-94. DOI: https://doi.org/10.7146/nys.v13i13.13329.
Gregersen, F. 2005. Hvorfor ikke ændre dansk retskrivning? Mål & Mæle 28(3-4). 20-22.
Grønnum, N. 2000. Et kort a i dansk: en mere abstrakt analyse. Mål & Mæle23(2). 14-19.
Grønnum, N. 2007. Rødgrød med fløde. En lille bog om dansk fonetik. København: Akademisk Forlag.
Gymnasiekontoret. 2020. Dansk A, stx. Vejledning. Børne- og Undervisningsministeriet. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Hansen, Aa. 1967. Moderne dansk, bind 1. København: Det Danske Sprog- og Litteraturselskab & Grafisk Forlag.
Hansen, E. 1980. Hvad er en stavefejl?. Mål & Mæle 7(1). 18-24.
Hansen, E. 1993. Rigtigt dansk. København: Hans Reitzels forlag.
Hansen, E. 1999. Skrift, stavning og retstavning. København: Hans Reitzel.
Hauerberg Olsen, M. 1998. Bogstaveligt. En grundbog i fonetik og fonologi for undervi-sere i stavning og læsning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Heegård Petersen, J., m.fl. 2021. Udtalt: en introduktion til dansk fonetik. Frederiks-berg: Samfundslitteratur.
Holsting, A. m.fl. 2021. Hvad retter de? Nyindskrevne studerendes revision af universitetsopgaver. NyS, Nydanske Sprogstudier 59. 157-186. DOI: https://doi.org/10.7146/nys.v1i59-60.126121.
Jacobsen, H.G. 2010. Ret og skrift: officiel dansk retskrivning 1739-2005, bind 1. Direktiver, aktører, normer. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Jervelund, A.Å. 2007. Sådan staver vi: om ortografi og stavefejl. København og Frederiksberg: Dansklærerforeningen og Dansk Sprognævn.
Juul, H. 2003. Typer af stavefejl og typer af stavefærdighed. Danske Talesprog 4. 59-74.
Juul, H. 2005. Grammatical awareness and the spelling of inflectional morphemes in Danish. International Journal of Applied Linguistics 15(1). 87-112.
Juul, H. 2012. Udtaledistinkthed og stavefærdighed hos danske børn. Danske Talesprog 12. 96-109.
Juul, H. 2016. Hvornår er et ord lydret? Kognition & pædagogik 99. 40-54.
Juul, H. 2019. Vejledning til staveprøve 1-3. Virum: Hogrefe Psykologisk Forlag.
Juul, H. 2020. Om effekten af at undervise i stavning. https://www.videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/forskerklummen/2020/om-effekten-af-at-undervise-i-stavning/.
Juul, H. & C. Elbro. 2004. The links between grammar and spelling. A cognitive hurdle in deep orthographies? Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 17. 915-942.
Juul, H., N. Pharao & J. Thøgersen. 2016. Moderne danske vokaler. Danske Talesprog16. 33-72.
Juul, H. & D.K. Petersen. 2017. Length effects pseudo-word spelling: stronger dyslexic than non-dyslexic students. Annals of Dyslexia 67. 369-382. DOI: 10.1007/s11881-017-0149-3.
Juul, H. & B. Sigurðsson. 2005. Orthography as a handicap? A direct comparison of spelling acquisition in Danish and Icelandic. Scandinavian Journal of Psychology 46. 263-272.
Kristiansen, T. 1990. Udtalenormering i skolen: skitse af en ideologisk bastion. København: Gyldendal.
Larsen, A. & A.C. Stæhr. 2020. Afdialektificering på Bornholm – det sidste stadie? Danske Talesprog 20. 195-221.
Lund, J. 1978. Atte bleddet svagere og stagve? Læsepædagogen 26(4). 178-202.
Lund, J. 1984. Den danske skole og dialekterne. En studie i sejlads uden ror. Språk i Norden 1984. 19-35.
Lund, J. 1985. Egernerne, søskendene og de mangehovedede uhyrer. Om strukturpa-rallellisme. Nyt fra Sprognævnet 2. 1-3.
Malai Madsen, L. & A.C. Stæhr. 2021. Sociale medier – Standardsvækkelse og sprolig liberalisering? T. Kristiansen & A. Holmen (red.), Sprogs status i rigsfællesskabet 203 (Københavnerstudier i tosprogethed, bind C13), 64-78. København: Kø-benhavns Universitet.
Monka, M. 2018. Sociolingvistik – Dialektbrug på tværs af online- og offlinekontekster. A.C. Stæhr & K.K. Mortensen (red.), Sociale medier og sprog: analytiske tilgange, 29-59. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Møller, L. & H. Juul. 2017. Skriftsproglig udvikling – fra 12 år: vejledning, Virum: Hogrefe Psykologisk Forlag.
Mørch, I.E. 2014. Korrekt stavning. Underviserens håndbog i dansk retskrivning. Frederikshavn og København: Dafolo og Dansk Sprognævn.
Noesgaard, A. 1945. Fejltyper i dansk retskrivning. København: Udvalget for skolepsykologiske undersøgelser.
Olander, T. 2002. Tañgw wm dänqsg radsgrivneñ / Tanker om dansk retskrivning. A. Hyllested, A.R. Jørgensen, J.H. Larsson & T. Olander (red.), Festskrift til Birgit Anette Olsen på 50-årsdagen den 2. april 2002, 85-88. København: Ediciones Olander.
Olander, T. 2019. Oversigt over det danske lydsystem. Version 0.6. https://www.sprog- historie.dk/lydsystem/index-dansk.php. (Sidst tilgået 20. november 2021).
Pallesen, B.R. 1999. Om distinkthed. Mål og Mæle 22(2). 17-21.
Pedersen, I.L. 2017. Luthers indflydelse på det danske talesprog gennem 300 år. Danske talesprog. 44-75.
Pharao, N. 2010. Consonant reduction in Copenhagen Danish: a study of linguistic and extra-linguistic factors phonetic variation and change. Ph.d.-afhandling. Københavns Universitet.
Rask, R. 1826. Forsøg til en videnskabelig dansk Retskrivningslære med Hensyn til Stams-proget og Nabosproget. Tidskrift for nordisk Oldkyndighed, bind 1.
Rathje, M. 2013. ”sku allgvel ha købt penis forlænger creme :-)”. Afvigelser fra retskriv-ningsnormen i kommentarfeltet på ekstrabladet.dk. 14. I.S. Hansen, T.T. Hougaard og P. Widell (red.), Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, 333-354. http://muds.dk/rapporter/MUDS_14.pdf (sidst tilgået 11. januar 2022).
Rathje, M. 2019. Afvigelser fra retskrivningsnormen i universitetsopgaver. 17. Y. Goldshtein, I.S. Hansen og T.T. Hougaard (red.), Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, 415-437. https://projekter.au.dk/fileadmin/projekter/Muds.dk/rapporter/Muds_17.pdf (sidst tilgået 11. januar 2022).
Schachtenhaufen, R. 2009. Hvad rimer på gris?. https://schwa.dk/vokaler/hvad-rimer-pa-gris/. (Sidst tilgået 20. november 2021).
Schachtenhaufen, R. 2011. Hvad ved børn om schwa? http://schwa.dk/fonologi/hvad-ved-b%c3%b8rn-om-schwa/.
Schachtenhaufen, R. 2013. Fonetisk reduktion i dansk. Ph.d-afhandling. Copenhagen Business School.
Schack, J. & A.Å. Jervelund. 2016. Den der skriver d i gjort: staveproblemer i folkeskolens ældste klasser. Frederiksberg: Dansk Sprognævn.
Schelde, M.K. 2018. Kakao rimer på mave. Mål & Mæle 39(2). 17-21.
Sørensen, V. 2007. Når forfatterne skriver jysk: og hvad det fortæller om skriftsprog og lydskrift. Ord & sag 27. 44-61. http://www.jysk.au.dk/publikationer/oversigt/ordsag/ordsag27.pdf. (sidst tilgået 11. januar 2022).
Teleman, U. 1981. Ret og rimeligt: om skolens og samfundets sprognormer. København: Hans Reitzel.
Thøgersen, J. 2012. Vil De prøve at sige A?: ”fladt a” i Radioavisen 1950-2010. NyS, Nydanske Sprogstudier 43. 101-132. DOI: https://doi.org/10.7146/nys.v43i43.14347.
Tinggaard, M.K. & J. Fredsø-Rauer. 2021. Fra beg*ing til begejstring – giv elever med ordblindhed et stabilt fundament af stavestrategier. Læsepædagogen 69(3). 4-9.
Treiman, R. & B. Kessler. (Førtryk). Statistical learning word reading and spelling across languages and writing systems. Scientific Studies of Reading. DOI: 10.1080/10888438.2021.1920951.
Uddannelsesstyrelsen. 2002. Hvordan staver studenterne?: en undersøgelse af stavefejl i studentereksamensstilene 1998. København: Undervisningsministeriet.
Westergaard, A. 2014. Om sammenhængen mellem sprogvalg og kommunikativ ræk-kevidde på Facebook. NyS, Nydanske Sprogstudier 46. 172-208. DOI: 10.7146/nys.v46i46.17528. r
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.