Finder vi de sprogligt udsatte børn?

En kortlægning og kritisk analyse af det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark

Forfattere

  • Laila Kjærbæk
  • Hanne B. Søndergaard Knudsen
  • Kristine M. Jensen de López
  • Lars Holm

DOI:

https://doi.org/10.7146/nys.v1i63.137563

Nøgleord:

sprogscreening, sprogvurdering, sprogudvikling, sprogvanskeligheder, læsevanskeligheder

Referencer

Andersen, A.M., N. Egelund, T.P. Jensen, M. Krone, L. Lindenskov & J. Mejding. 2001. Forventninger og færdigheder – danske unge i en international sammenligning. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Bae, B. 2015. Barnehagepolitikk i utakt. Utdanning 3. 50-53.

Bekendtgørelse om specialundervisning. 2014, BEK nr. 693 af 20/06/2014. Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/693.

Bishop, D.M.V., M.J. Snowling, P.A. Thompson, T. Greenhalgh & CATALISE consortium. 2017. Phase 2 of CATALISE: a multinational multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. The Journal of Child Psychology and Psychiatry 58(10). 1068-1080. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12721.

Bishop, D.M.V., M.J. Snowling, P.A. Thompson, T. Greenhalgh & CATALISE consor-tium. 2016. CATALISE: A multimodal and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLoS ONE 11(7). 1-26. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168066.s002.

Björk-Willén, P. 2015. Döma eller bedöma? Bedömningspraktiker avseende barns språkliga kompetenser. G. Åsen (red.), Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, 142-155. Stockholm: Liber.

Brce, J.N. & D. Kogovšek. 2019. National Vignettes: Slovenia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 441-450. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Buchmann, N. & C. Kauschke. 2019. National Vignettes: Germany. J. Law, C. McKe-an, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 235-247. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2017. Sprogvurdering 3-6. Børne- og Undervisningsministeriet.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2019a. Sprogvurdering 3-6. Børne- og Undervisningsministeriet.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2019b. Sprogvurdering 2 år. Børne- og Undervisningsministeriet.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2019c. Vejledning til Sprogvurdering 3-6. Børne- og Undervisningsministeriet.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2020, VEJ nr. 9072 af 07/02/2020. Vejledning til bekendtgørelse om obligatoriske sprogprøver i grundskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9072.

Børne- og Undervisningsministeriet. 2023. Statusredegørelse for folkeskolens udvikling 2021/2022. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf23/marts/230330-statusredegoerelse-for-folkeskolens-ud-vikling-2021-2022.pdf

Børne- og ungeydelsesloven. 2022, LBK nr. 724 af 25/05/2022. Bekendtgørelse af lov om en børne- og ungeydelse. Skatteministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/724.

Castro, A. & D.C. Alves. 2019. National Vignettes: Portugal. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 374-386. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Christensen, C. 2006. Resumé af Forslag til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven). Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. https://www.ft.dk/samling/20061/lovforslag/l170/index.htm.

Christensen, V.T. (red.). 2019. PISA 2018 – Danske unge i en international sammenligning. VIVE – Viden til Velfærd. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Clausen, M., M.B. Larsen & S.B. Christensen. 2023. Typisk udtale eller udtalevanskelighed? – en undersøgelse af eliciteringsmetoders betydning for opsporing af børn med udtalevanskeligheder. Nydanske Sprogstudier (NyS) 63. 8-46.

Czaplewska, E., M. Fásciszewska, M. Kurowska & M. Smoczynska. 2019. National Vignettes: Poland. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 363-373. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Dagtilbudsloven. 2007, LOV nr. 501 af 06/06/2007. Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2007/501.

Dagtilbudsloven. 2011, LOV nr. 314 af 11/04/2011. Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/314.

Dagtilbudsloven. 2018, LBK nr. 1214 af 11/10/2018. Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1214.

Dagtilbudsloven. 2022, LBK nr. 985 af 27/06/2022. Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/985.

Dansk Psykologforening. 2021a. Dansk Psykologforenings psykiatriundersøgelse 2021. https://www.dp.dk/wp-content/uploads/2022/04/Psykiatriundersoegelse2021.pdf (tilgået 17. maj 2023).

Dansk Psykologforening. 2021b. Tendens: PPR har brug for massivt løft. https://www.dp.dk/wp-content/uploads/2022/05/PPR-undersoegelse-2021.pdf (tilgået 17. maj 2023).

De Cagno, A.G., F. Mollo, R. Citro, M. Roch & A. Marini. 2019. National Vignettes: Italy. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 295-301. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Dionissieva, K., M. Stankova & E. Boyadzhieva-Deleva. 2019. National Vignettes: Bulgarien. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 158-168. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Dornstauder, M., D. Holzinger, M. Maasz, B. Maierhofer & K. Pfaller. 2019. Nati-onal Vignettes: Austria. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 136-148. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Ebbels, S.H., E. McCartney, V. Slonims, J.E. Dockrell & C.F. Norbury. 2019. Evi-dence-based pathways to intervention for children with language disorders. International Journal of Language & Communication Disorders 54(1). 3-19. DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12387.

Egelund, N. (red.). 2007. PISA 2006 – Danske unge i en international sammenligning. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Egelund, N. (red.). 2010. PISA 2009 – Danske unge i en international sammenligning. Bind 1 – Resultatrapport. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Egelund, N. (red.). 2013. PISA 2012 – Danske unge i en international sammenligning. København: KORA Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

Einarsdóttir, J.T. & T.S. Úlfsdóttir. 2019. National Vignettes: Iceland. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 261-271. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Ekspertutvalget for vurdering av språkkartleggingsverktøy. 2011. Vurdering av verktøy som brukes til å kartlegge barns språk i norske barnehager. Rapport fra Ekspertutvalg nedsatt av Kunnskapsdemartementet 2010/2011. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Elbro, C. & D.K. Petersen. 2004. Long-term effects of phoneme awareness and letter name training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Journal of Educational Psychology, 96(4). 660-670. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.4.660.

Elbro, C. 2021. Læsevanskeligheder (2. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.

EVA. 2007. Sprogvurdering af 3-årige – erfaringer og perspektiver. Danmarks Evalueringsinstitut.

EVA. 2010. Sprogvurderinger på dagtilbudsområdet og børnenes resultater. Danmarks Evalueringsinstitut.

EVA. 2021. Børn i udsatte positioner i dagtilbud: National kortlægning af kommuners understøttende arbejde. Danmarks Evalueringsinstitut.

EVA. 2022. Udfordringer i understøttelse af børn i udsatte positioner: En national undersøgelse blandt dagtilbudschefer. Danmarks Evalueringsinstitut.

Folke-Fichtelius, M. & C. Lundahl. 2015. Förskolebarns lärande som mått på kvalitet: statliga krav på dokumentation i förskolan. G. Åsén (red.), Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, 38-50. Stockholm: Liber.

Folkeskoleloven. 2006, LBK nr. 1195 af 30/11/2006. Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2006/1195.

Folkeskoleloven. 2009, LBK nr. 593 af 24/06/2009. Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/593.

Folkeskoleloven. 2021, LBK nr. 1887 af 01/10/2021. Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887.

Folkeskoleloven. 2022, LBK nr. 1396 af 05/10/2022. Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1396.

Folketingstidende A. 2012. L 103 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). Skriftlig fremsættelse: 29. februar 2012. https://www.folketingstidende.dk/samling/20111/lovforslag/L103/index.htm.

Folketingstidende C. 2012. L 103 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). Vedtaget ved 3. behandling: 24. april 2012. https://www.folketingstidende.dk/samling/20111/lovforslag/L103/index.htm.

Forslag til ændring af Dagtilbudsloven. 2006, LSF 170. Forslag til Lov om dag-, fritidog klubtilbud m.v. til børn og unge. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200612L00170.

Frizelle, P., C. O’Toole, R. Lyons, A. Tangney & C. Murphy. 2019. National Vignettes: Ireland. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 272-284. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Frost, J. & E.J. Ottem. 2018. The value of assessing pupils’ academic self-con-cept. Scandinavian Journal of Educational Research 62(2). 264-271. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1212397.

Fælles Mål. 2018, BEK nr. 186 af 05/03/2018. Bekendtgørelse om formål, kompetencemål, færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunkter i børnehaveklassen (Fælles Mål). Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/186.

Gellert, A.S. & C. Elbro. 2016. Rapport om projekt vedrørende tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ord-blindhed). Center for Læseforskning, Københavns Universitet og Undervisningsministeriet.

Germeten, S. 2015. Et norsk blikk på vurderingsarbeid i barnehagen. G. Åsén (red.), Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan, 198-214. Stockholm: Liber.

Gerrits, E., J. de Jong, R. Zwitserlood & I. Klatte. 2019. National Vignettes: the Netherlands. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 339-350. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Gough, P.B. & W.E. Tunmer. 1986. Decoding, reading, and reading disability. Re-medial and Special Education 7(1). 6-10. DOI: https://doi.org/10.1177/07419325860070010.

Grech, H. & M. Galdes. 2019. National Vignettes: Malta. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 332-338. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Greve, A. & M. Solheim. 2010. Research on children in ECEC under three in Norway: Increased volume, yet invisible. International Journal of Early Childhood 42(2). 155-163. DOI https://doi.org/10.1007/s13158-010-0013-7.

Hagen, Å.M., M. Melby-Lervåg & A. Lervåg. 2017. Improving language comprehension in preschool children with language difficulties: a cluster randomized trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry 58(10). 1132-1140. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12762.

Hansson, K., G. Håkansson, N. Ringblom & N. Jalali-Moghadam. 2019. National Vignettes: Sweden. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 460-471. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Hoff, E. 2013. Interpreting the early language trajectories of children from low-SES and language minority homes: Implications for closing achievement gaps. Developmental Psychology 49(1). 4-14. DOI: https://doi.org/10.1037/a0027238.

Holm, L. 2020. Sproglig evaluering i skoler og daginstitutioner. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Holm, L. & H.P. Laursen. 2011. Migrants and literacy crises. Apples – Journal of Applied Language Studies 5(2). 3-16.

Holstein, B.E., T.B. Henriksen, S.B. Rayce, C. Ringsmose, A.M. Skovgaard, G.K. Teilmann & M.S. Væver. 2021. Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn. København: Vidensråd for Forebyggelse.

Holzinger, D., C. Weber & J. Fellinger. 2022. Validity and feasibility of a predictive language screening tool in 2-year-old children in primary pediatric care. Frontiers in Pediatrics. DOI: https://doi.org/10.3389/fped.2022.865457.

Holzinger, D., C. Weber, W. Barbaresi, C. Beitel & J. Fellinger. 2021. Language screening in 3-year-olds: development and validation of a feasible and effective instrument for pediatric primary care. Frontiers in Pediatrics. DOI: https://doi.org/10.3389/fped.2021.752141.

Im, H. 2021. Kindergarten assessment policies and reading growth during the first two years: Does standardized assessment policy benefit children who are left behind? Learning and Individual Differences 86. 101977. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.101977.

IQWIG – Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. 2009. Früherkennungsuntersuchung auf umschriebene Entwicklungsstörungen des Sprechens und der Sprache: Abschlussbericht 1.0(57).

Jensen, B. 2009. A Nordic approach to early childhood education (ECE) and socially endangered children. European Early Childhood Education Research Journal 17(1). 7-21. DOI: https://doi.org/10.1080/13502930802688980.

Jensen de López, K. & H.B.S. Knudsen. 2019. National Vignettes: Denmark. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 189-202. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Jensen de López, K. et al. 2021a. «So, I told him to look for friends!» Barriers and pro-tecting factors that may facilitate inclusion for children with Language Disorder in everyday social settings: Cross-cultural qualitative interviews with parents. Research in Developmental Disabilities 115(2021). 103963. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103963.

Jensen de López, K. et al. 2021b. Exploring parental perspectives of childhood speech and language disorder across 10 countries: A pilot qualitative study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 64. 1739-1747. DOI: https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-20-00415.

Jensen de López, K. & H.B.S. Knudsen (i tryk). Kort og Godt om sprogforstyrrelsen DLD. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Jullien, S. 2021. Screening for language and speech delay in children under five years. BMC Pediatrics 21(suppl 1). 362. DOI: https://doi.org/10.1186/s12887-021-02817-7.

Kapalková, S. & D. Slančová. 2019. National Vignettes: Slovakia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 420-430. Lon-don: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Kern, S. & S. Topouzkhanian. 2019. National Vignettes: France. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 225-234. Lon-don: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Kjeldsen, A.-C., S.K. Saarento-Zaprudin & P.O. Niemi. 2019. Kindergarten training in phonological awareness: fluency and comprehension gains are greatest for readers at risk in grades 1 through 9. Journal of Learning Disabilities 52(5). 366-382. DOI: https://doi.org/10.1177/0022219419847154.

Kjærbæk, L. 2021. Sprogmiljø i dagtilbud. L. Kjærbæk & D.B. Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år, 255-297. Frederiksberg: Frydenlund Academic.

Knudsen, H.B.S. L.M. Archibald & K. Jensen de Lopez. 2018. The contribution of cognitive flexibility to children’s reading comprehension – the case for Danish. Journal of Research in Reading 14(S1). 130-148. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.12251.

Kragh-Müller, G. 2017. The key characteristics of Danish/Nordic child care culture. C. Ringsmose & G. Kragh-Müller (red.), Nordic social pedagogical approach to early years, 3-23. Cham: Springer.

Kraljevic Kuvac, J., K.P. Dokoza & A. Matic. 2019. National Vignettes: Croatia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 169-178. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Kunnari, S., M. Laasonen & S. Smolander. 2019. National Vignettes: Finland. J. Law, C. McKean, C. A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 215-224. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Kunnskapsdepartementet. 2009. Kvalitet i barnehagen. St. meld nr. 41 (2008-2009). Oslo: Regeringen. https://www.regjeringen.no/contentassets/78fde92c225840f-68bce2ac2715b3def/no/pdfs/stm200820090041000dddpdfs.pdf.

Law, J. & F. Harris. 2000. The parameters of early language screening. Child Care Health Development 26. 83-9. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2214.2000.00172.x.

Law, J., J. Boyle, F. Harris, A. Harkness & C. Nye. 2000. The feasibility of universal screening for primary speech and language delay: findings from a systematic review of the literature. Developmental Medicine & Child Neurology 42. 190-200. DOI: https://doi.org/10.1017/s0012162200000335.

Law, J., R. Rush, I. Schoon & S. Parsons. 2009. Modeling developmental language difficulties from school entry into adulthood: Literacy, mental health, and employment outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 52(6). 1401-1416.

Law, J., S. Roulstone & E. McCartney. 2019. National Vignettes: United Kingdom. 2019. I J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 497-509. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Lov om ændring af dagtilbudsloven. 2012, LOV nr. 1230 af 18/12/2012. Lov om ændring af dagtilbudsloven. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201214L00233.

Lov om ændring af lov om folkeskolen. 2006, LOV nr. 313 af 19/04/2006. Lov om ændring af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2006/313.

Lov om ændring af lov om folkeskolen. 2008, LOV nr. 369 af 26/05/2008. Lov om ændring af lov om folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2008/369.

Lov om ændring af dagtilbudsloven og folkeskoleloven. 2010, LOV nr. 630 af 11/06/2010. Lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) og lov om ændring af lov om folkeskolen. Børne- og Under-visningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2010/630.

Makauskiene, V. & E. Krivickaite-Leisiene. 2019. National Vignettes: Lithuania. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 318-324. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Mejding, J. 2004. PISA 2003 – Danske unge i en international sammenligning. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Mejding, J. & L. Rønberg. 2008. PIRLS 2006 – En international undersøgelse om læsekompetence i 4. klasse. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Mejding, J. & L. Rønberg. 2012. PIRLS 2011 – En international undersøgelse om læsekompetence i 4. klasse. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Mejding, J., K. Neuberg & R. Larsen. 2017. PIRLS 2016 – En International undersøgelse om læsekompetence I 3. og 4. klasse. Aarhus Universitetsforlag.

Meland, A.T., E.H. Kaltvedt & E. Reikerås. 2016. Toddlers master everyday activities in kindergarten: A gender perspective. Early Childhood Education Journal, 44(4), 349-358. DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-015-0718-1.

Messarra, C. & E. Kouba Hreich. 2019. National Vignettes: Lebanon 2019. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 310-324. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold. 2015, VEJ nr. 9109 af 27/02/2015. Vejledning om dagtilbud m.v. Ministeriet for Børn, Ligestilling og Integration og Sociale Forhold. https://www.retsinformation.dk/eli/retsin-fo/2015/9109.

Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggender. 2007. Sprogvurderingsmateriale til 3-årige. Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggender.

National Early Literacy Panel. 2008. Developing early literacy. Report of the National Early Literacy Panel. Maryland: National Institute for Literacy.

National Reading Panel. 2000. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. The National Institute of Child Health and Human Development.

Nelson, H.D., P. Nygren, M. Walker & R. Panoscha. 2006. Screening for speech and language delay in preschool children: Systematic evidence review for the US Preventive Services Task Force. Pediatrics 117. e298-319. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2005-1467.

Norbury, C.F., D. Gooch, C. Wray, G. Baird, T. Charman, E. Simonoff, G. Vamvakas & A. Pickles. 2016. The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry 57(11). 1247-1247. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12573.

Novogrodsky, R. & V. Kreiser. 2019. National Vignettes: Israel. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 285-294. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

OECD. 2011. Starting strong III: A quality toolbox for early childhood education and care. The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).

Oosthuizen, H. & F. Southwood. 2019. National Vignettes: South Africa. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 441- 450. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Pace, A., R. Luo, K. Hirsh-Pasek & R.M. Golinkoff. 2017. Identifying pathways between socioeconomic status and language development. Annual Review of Linguistics 3. 285-308.

Padrik, M., M. Hallap & V. Vihman. 2019. National Vignettes: Estonia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 203-214. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Pettersvold, M. & S. Østrem. 2012. Mestrer, mestrer ikke. Jakten på det normale barnet. Oslo: Res Publica.

Public Health England. 2020. Identifying and supporting children’s early language needs. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/939833/ELIM_Summary_report_December-2020.pdf (tilgået 17. maj 2023).

Rodríguez-Ortiz, I.R., V.M. Acosta-Rodriguez, S. Nieva & D. Saldana. 2019. National Vignettes: Spain. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 451-459. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Salic, J. & S. Tutnjevic. 2019. National Vignettes: Bosnia and Herzegovina. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 149-157. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Scarborough, H.S. 1998. Early identification of children at risk of reading disabilities: Phonological awareness and some other promising predictors. B.K. Shapiro, P.J. Accardo & A.J. Capute (red.), Specific reading disability: A view of the spectrum. Timonium: York Press, 75-119.

Scarborough, H.S. 2001. Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities: Evidence, theory, and practice. S.B Neuman & D.K. Dickinson (red.), Handbook for research in early literacy, 97-110. New York: Guilford Press.

Serviceloven. 2022, LBK nr. 170 af 24/01/2022. Bekendtgørelse af lov om social service. Social- og ældreministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/170.

Siu, A.L. & US Preventive Service Task Force (USPSTF). 2015. Screening for speech and language delay and disorders in children aged 5 years or younger: US Preventive Service Task Force recommendations statement. Pediatrics 136, e474-81. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2015-1711.

Skoruppa, K., A. Haid & S. Schwob. 2019. National Vignettes: Switzerland. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 472-484. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Skov Fougt, S., K. Neubert, R. Müller Kristensen, R.H. Gabrielsson, L. Molbæk & C.C. Kjeldsen. 2023. Danske elevers læsekompetencer i 4. klasse. Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Snow, C. 2002. Reading for understanding: Toward a research & development program in reading comprehension. Santa Monica/Arlington/Pittsburgh: RAND Corpo-ration.

Snowling, M.J. & C. Hulme. 2021. Annual research review: Reading disorders revi-sited – the critical importance of oral language. The Journal of Child Psychology and Psychiatry 62(5). 635-653.

Sundhedsstyrelsen. 2022. Nationale screeningsprogrammer. https://www.sst.dk/da/Vi-den/Forebyggelse/Screening/Nationale-screeningsprogrammer (tilgået 17. maj 2023).

Theodorou, E., K. Petinou & M. Kambanaros. 2019. National Vignettes: Cyprus. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 179-188. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Tomas, E., D. Sevan & Y. Shamaeva. 2019. National Vignettes: The Russian Fereration. J. Law, C. McKean, C. A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 398-407. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Tomasello, M. 1999. The cultural origins of human cognition. Cambridge: Harvard University Press.

Tomasello, M. 2003. Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Cambridge: Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv26070v8.

Topbas, S., T. Bulut & Gunhan, N. E. 2019. National Vignettes: Turkey. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 485- 496. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Tubele, S. & L. Daniela. 2019. National Vignettes: Latvia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 302-309. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Undervisningsministeriet. 2004. OECD-rapport om grundskolen i Danmark – 2004. Uddannelsesstyrelsens temahæfte 5. Undervisningsministeriet.

Undervisningsministeriet. 2011. Sprogvurdering af børn i treårsalderen, inden skolestart og i børnehaveklassen. Undervisningsministeriet.

Utbildningsdepartementet. 2010. Förskola i utveckling – bakgrund till ändringar i förskolans Läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Vik, Nassira Essahli. 2020. Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. Ph.d.-afhandling. Trondheim: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Vuković, M., G. Čolić, D. Anđelković & M. Savić. 2019. National Vignettes: Serbia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 408-419. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Vulchanova, M., J. Feilberg & T.L. Dahl. 2019. National Vignettes: Norway. J. Law, C. McKean, C. A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 351-362. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Wallace, I.F. et al. 2015. Screening for speech and language delay in children 5 years old and younger: A systematic review. Pediatrics 136. e448-62.

Zajdó, K., Z. Forró & B. Kas. 2019. National Vignettes: Hungary. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 248-260. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Zorcec, T., K. Pavloska & S. Chepishevska-Vitlarova. 2019. National Vignettes: Republic of Macedonia. J. Law, C. McKean, C.-A. Murphy & E. Thordardottir (red.), Managing children with developmental language disorder: Theory and practice across Europe and beyond, 325-331. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308.

Åsen, G. & E. Moberg. 2015. Den statliga synen på och styringen av utvärdering i förskolan. G. Åsen (red.), Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, 18-37. Stockholm: Liber.

Downloads

Publiceret

2023-06-29

Citation/Eksport

Kjærbæk, L., Søndergaard Knudsen, H. B., Jensen de López, K. M., & Holm, L. (2023). Finder vi de sprogligt udsatte børn? En kortlægning og kritisk analyse af det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark. NyS, Nydanske Sprogstudier, 1(63), 136–181. https://doi.org/10.7146/nys.v1i63.137563