Udvikling og afprøvning af sætningsforståelsestest for voksne med dansk som andetsprog
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i63.137561Nøgleord:
sætningsforståelse, syntaks, testning, dansk som andetsprogReferencer
Asmussen, V. & C. Elbro. 2017. VLV-2. Vejledende Læsetest for Voksne 2. Teknisk rapport. København: Center for Læseforskning og Undervisningsministeriet. (Upubliceret rapport).
Bachman, L.F. 2004. Statistical analyses for language assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
Bek, T. 2022. Farveblindhed. Patienthåndbogen. 22. august 2022. https://www.sund-hed.dk/borger/patienthaandbogen/oejne/om-oejet-og-synet/farveblindhed/ (til-gået 14. februar 2023).
Bishop, D. 2010. Test for reception of grammar (TROG), version 2. Dansk udgave. Stockholm: Pearson.
Brimo, D., K. Apel & T. Fountain. 2017. Examining the contributions of syntactic awareness and syntactic knowledge to reading comprehension. Journal of Research in Reading 40(1). 57-74. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.12050.
Dabrowska, E. & J. Street. 2006. Individual differences in language attainment: Comprehension of passive sentences by native and non-native English speakers. Language Sciences 28(6). 604-615. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langsci.2005.11.014.
Elbro, C. 2014. Læsning og læseundervisning (3. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.
Elbro, C. 2021. Læsevanskeligheder (2. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.
Elbro, C. & M. Poulsen. 2015. Hold i virkeligheden. Statistik og evidens i uddannelse. København: Hans Reitzels Forlag.
Engberg-Pedersen, E. & R.V. Christensen. 2017. Mental states and activities in Danish narratives: Children with autism and children with language impairment. Journal of Child Language 44. 1192-1217. DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000916000507.
EVA. 2020. Brug af Forberedende Voksenundervisning (FVU). En registerundersøgelse af aktivitet, deltagerprofiler og videre uddannelsesforløb. København: Danmarks Evalueringsinstitut.
Frizelle, P., C. O’Neill & D.V.M. Bishop. 2017. Assessing understanding of relative clauses: A comparison of multiple-choice comprehension versus sentence repetition. Journal of Child Language 44(6). 1435-1457. DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000916000635.
Frizelle, P., P. Thompson, M. Duta & D.V.M. Bishop. 2019. Assessing children’s un-derstanding of complex syntax: A comparison of two methods. Language learning 69(2). 255-291. DOI: https://doi.org/10.1111/lang.12332.
Gellert, A.S. & C. Elbro. 2008. Rapport om udvikling og afprøvning af Vejledende Læsetest for Voksne i papirversion og it-version. København: Center for Læseforskning, Københavns Universitet.
Gellert, A.S., C. Elbro & M. Stidsen. Undervejs. Rapport om udvikling og afprøvning af test til målgruppeafgrænsning på FVU-dansk og FVU-start. København: Center for Læseforskning, Københavns Universitet.
Grandjean, D. & M. Poulsen. 2017. Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse. NyS - Nydanske Sprogstudier 52-53. 207-230. DOI: https://doi.org/10.7146/nys.v1i52-53.26264.
Hoover, W.A. & P.B. Gough. 1990. The simple view of reading. Reading & Writing 2(2). 127-160. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00401799.
Juul, H., A.S. Gellert & K.F. Andersen. 2021. Sprogtestning. L. Kjærbæk & D. Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse. Sprogudvikling hos danske børn i alderen 0-6 år, 237-253. Frydenlund Academic.
Moll, K., C. Hulme, S. Nag & M.J. Snowling. 2013. Sentence repetition as a marker of language skills in children with dyslexia. Applied Psycholinguistics 36. 1-19. DOI: https://doi.org/10.1017/S0142716413000209.
Nielsen, J.L., R. Vang Christensen & M. Poulsen. 2022. What’s format got to do with it? A comparison of three syntactic comprehension measures. (Upubliceret artikelmanuskript).
Oakhill, J., K. Cain & C. Elbro. 2015. Læseforståelse - indsigt og undervisning. København: Hans Reitzels Forlag.
Perkins, K., S.R. Brutten & P.J. Angelis. 1986. Derivational complexity and item difficulty in a sentence repetition task. Language learning 36(2). 125-141. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1986.tb00375.x.
Polišenská, K., S. Chiat & P. Roy. 2015. Sentence repetition: What does the task measure? International Journal of Language & Communication Disorders 50. 106- 118. DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12126.
Poulsen, M., & A.K.D. Gravgaard. 2016. Who did what to whom?: The relationship between syntactic aspects of sentence comprehension and text comprehension. Scientific Studies of Reading 20(4). 325-338. DOI: https://doi.org/10.1080/10888438.2016.1180695.
Poulsen, M., J.L. Nielsen & R. Vang Christensen. 2022. Remembering sentences is not all about memory: Convergent and discriminant validity of syntactic knowledge and its relationship with reading comprehension. Journal of Child Language 49(2). 349-365. DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000921000210.
Rosdahl, A., T. Fridberg, V. Jakobsen & M. Jørgensen. 2013. Færdigheder i læsning, regning og problemløsning med it i Danmark. København: SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Rønberg, L. 2014. Hvad er problemet? Elever med dansk som andetsprog kan jo sagtens læse! Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 51(1). 3-18.
Silva, M., & K. Cain. 2015. The relations between lower and higher level comprehen-sion skills and their role in prediction of early reading comprehension. Journal of Educational Psychology 107(2). 321-331. DOI: https://doi.org/10.1037/a0037769.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 2020. Bekendtgørelse om undervisning m.v. inden for forberedende voksenundervisning. København: Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/439 (tilgået 14. februar 2023).
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 2022. Vejledning om formål, tilrettelæggelse, ind-hold og gennemførelse af forberedende voksenundervisning (FVU). København: Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2022/9049 (tilgået 14. februar 2023).
Yan, X., Y. Maeda, J. Lv & A. Ginther. 2016. Elicited imitation as a measure of second language proficiency: A narrative review and meta-analysis. Language Testing 33(4). 497-528. DOI: https://doi.org/10.1177/0265532215594643.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.