I aften går jeg i skole på dansk
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i51.24795Nøgleord:
andetsprogstilegnelse, kompleksitetsteori, intersprog, leksikaliserede helheder, eksemplarbaseret læringResumé
I artiklen præsenterer jeg resultaterne af en undersøgelse af den skriftsproglige udvikling hos tre learnere med dansk som andetsprog inden for fire sproglige dimensioner: fluency, målsprogslighed (korrekthed), grammatisk kompleksitet og leksikalsk kompleksitet. Min undersøgelse viser, at udviklingen af de enkelte dimensioner er individuel og skifter mellem perioder med fremgang og tilbagegang. Dette bekræfter det kompleksitetsteoretiske syn på udviklingen af andetsproget men er i modstrid med mere traditionelle teorier, der ser udviklingen som en lineær progression, der er fælles på tværs af learnere – et udviklingssyn, der ligger til grund for modulopbygningen af danskuddannelsessystemet for voksne udlændinge. Undersøgelsen viser, at variabiliteten i udviklingen bl.a. kan henføres til interaktionen mellem de forskellige dimensioner af det komplekse sproglige system. Særligt målsprogslighed og kompleksitet (såvel grammatisk som semantisk) er i konkurrence med hinanden, således at afvigelser fra målsprogsnormen stiger i både omfang og grad i takt med, at sproget bliver mere komplekst (og omvendt). Jeg runder artiklen af med at vise, hvordan variabilitet i brugen af leksikaliserede helheder (dvs. idiomatisk sprogbrug) følger en intersprogssystematik, der grundet utilstrækkelig eksponering til autentisk L1-sprogbrug endnu ikke ligner målsprogssystematikken. Dette demonstrerer, hvorledes udviklingen af sprogets faste udtryk sker på baggrund af eksemplarbaseret læring.Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.