Økologiske nicher og handlemuligheder i andetsprogstilegnelse, læring og undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i50.23801Nøgleord:
Andetsprogstilegnelse, situeret læring, økologisk teori, nicher og affordancesResumé
Formålet med denne artikel er at kombinere nye kognitive sprogteorier med feltet inden for andetsprogstilegnelse, læring og undervisning, hvor der særligt tages udgangspunkt i økologisk teori med dens fokus på nicher og perceptuelle handlemuligheder. Artiklen bidrager med en teoretisk begrundet kritik af nogle dominerende tilgange inden for andetsprogsundervisningen såvel som forskningen. Udgangspunktet for kritikken af andetsprogsundervisningen er, at den sjældent tilgodeser lørnernes dansksprogede miljøer uden for sprogskolen, som rummer mulighed for, at lørnerne på en og samme tid både kan tilegne sig og bruge målsproget in situ. Gennem en undersøgelse af en række undervisningsmaterialer fremhæver artiklen, at en væsentlig årsag hertil er, at undervisningen søger kontinuitet og similaritet mellem klasseværelsesaktiviteter og hjemmearbejde, på trods af at lørnerne ikke laver hjemmearbejde i klassen. En central kritik af andetsprogsforskningen, som beskæftiger sig med lørnernes hverdag, er, at den enten reducerer hverdagens muligheder ved at intendere en overførsel af klasseundervisningens strukturer på den eller overser nogle væsentlige didaktiske implikationer. Afslutningsvis kommer artiklen med et didaktisk forslag til, hvordan andetsprogsundervisningen og den økologiske teori kan kombineres med henblik på at fremme en dynamisk, situeret og differentieret andetsprogstilegnelsesproces.Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.