Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129350Nøgleord:
læseforståelse, syntaktisk kompleksitet, læsbarhed, danskfagets teksterReferencer
Arnbak, E. & T. Gandil. 2010. Udvikling af et materiale til udredning af de faktiske læse- og skrivekrav på pædagoguddannelsen. København: Statens Styrelse for Ud-dannelsesstøtte.
Balling, L.W. 2013. Does good writing mean good reading? An eye-tracking investiga-tion of the effect of writing advice on reading. Fachsprache 1-2. 2–23.
Bang, H. 2006. Noveller. København: Gyldendal.
Bentsen, J. & L. Rex. 2019. Markante politikere: Chokerende af CBS vil droppe ær-kedansk højskolesang. Kristeligt Dagblad, 19. januar 2019. https://www.kriste-ligt-dagblad.dk/danmark/statsminister-chokerende-cbs-vil-forbyde-dansk-ho-ejskolesang (tilgået 18. november 2020).
Björnsson, C.H. 1971. Læsbarhed. København: Gads Forlag.
Branner, H.C. 2010 (1964). Den lille vilde busk fortæller. D. Eriksen, E. Larsen, J. Kurth & L. Olsen, Kanon i folkeskolen. Dansk. 1.-3. klasse. Bind 1. 68–77. København: Alinea.
Brostrøm, M. 2011. Vendt mod solen. Gyldendal. https://danskidybden.gyldendal.dk (tilgået 18. november 2020).
Bülow-Olsen, L., S. Harms & V. Skaarup. 2010. d’dansk. Fællesbog 5. klasse. Køben-havn: Alinea.
Cunningham, J.W., S.A. Spadorcia, K.A. Erickson, D.A. Koppenhaver, J.M. Sturm & D.E. Yoder. 2005. Investigating the instructional supportiveness of leveled texts. Reading Research Quarterly 40. 410–427. DOI: 10.1598/RRQ.40.4.2.
Dahlberg, N. u.å.. Hvem er Lille Frø? Gyldendal. https://dansk3-6.gyldendal.dk (tilgå-et 18. november 2020).
Dalby, M., C. Elbro, M. Jansen & T. Krogh. 1989. Teksters sproglige tilgængelighed. M. Dalby, C. Elbro, M. Jansen & T. Krogh (red.), Bogen om læsning - set i et udviklingsperspektiv, 376–399. København: Munksgaaard og Danmarks Pæda-gogiske Institut.
Ebbels, S. 2014. Effectiveness of intervention for grammar in school-aged children with primary language impairments: A review of the evidence. Child Language Teaching and Therapy 30. 7–40. DOI: 10.1177/0265659013512321
Fang, Z. 2012. Language correlates of disciplinary literacy. Topics in Language Disorders 32(1). 19–34. DOI: 10.1097/TLD.0b013e31824501de
Faurby, B. 1999. Sverige. Gyldendal. https://dansk3-6.gyldendal.dk (tilgået 18. no-vember 2020).
Ferreira, F. 2003. The misinterpretation of noncanonical sentences. Cognitive Psycholo-gy 47. 164–203. DOI: 10.1016/S0010-0285(03)00005-7.
Fougt, S.S., R.F. Lorentzen & M.J. Taagehøj. 2017. Kaliber dansk 8. København: Ali-nea.
Grandjean, D. & M. Poulsen. 2017. Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns lytte- og læseforståelse. NyS -Nydanske sprogstudier 52–53. 207–230. DOI: 10.7146/nys.v1i52-53.26264.
Haller, B. 2011. Skyld. København: Gyldendal.
Hansen, E. 2006. Dæmonernes Port. København: Hans Reitzels Forlag.
Hatcher, P. 2000. Predictors of Reading Recovery book levels. Journal of Research in Reading 23. 67–77. DOI: 10.1111/1467-9817.00103.
Ingemansson, J.M. & T.J. Jensen. 2015. Passiven bør undgås - eller bør den? En receptionsundersøgelse af passivers indflydelse på forståelse af og holdninger til breve fra en offentlig myndighed. NyS -Nydanske Sprogstudier 49. 123–165. DOI: 10.7146/nys.v1i49.22906.
Jacobsen, H.G. & P. Skyum-Nielsen. 2007. Dansk sprog. En grundbog. København: Schønberg.
Just, M.A. & P.A. Carpenter. 1980. A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological Review 87. 329–354. DOI: 10.1037/0033-295X.87.4.329.
Jørgensen, P.L. 2006. Sikkerhed ved vand. Rådet for Større Badesikkerhed. https://dansk3-6.gyldendal.dk (tilgået 18. november 2020).
Karimi, H. & F. Ferreira. 2016. Good-enough linguistic representations and online cognitive equilibrium in language processing. The Quarterly Journal of Experi-mental Psychology 69. 1013–1040. DOI: 10.1080/17470218.2015.1053951.
Kipling, R. 2015. Junglebogen. 2. udgave. Dansk oversættelse ved B. Brix. København: Forlaget Carlsen.
Kizach, J., A. Nyvad & K.R. Christensen. 2013. Structure before meaning: sentence processing, plausibility, and subcategorization. PLoS ONE 8: e76326. DOI: 10.1371/journal.pone.0076326.
Language and Reading Research Consortium & J. Logan. 2017. Pressure points in rea-ding comprehension: A quantile multiple regression analysis. Journal of Educa-tional Psychology 109. 451–464. DOI: 10.1037/edu0000150.
Lindgreen, A. 2011. Brødrene Løvehjerte. Dansk oversættelse ved K. Bodenhoff. Kø-benhavn: Gyldendal.
May, T. & S. Arne-Hansen. 2007. Fandango 3. København: Gyldendal.
May, T. & S. Arne-Hansen. 2009. Fandango 5. København: Gyldendal.
May, T. & S. Arne-Hansen. 2015. Fandango 9. Vinkler på dansk. København: Gyldendal.
Poulsen, M., & A.K.D. Gravgaard. 2016. Who did what to whom? The relationship between syntactic aspects of sentence comprehension and text comprehension. Scientific Studies of Reading 20. 325–338. DOI: 10.1080/10888438.2016.1180695.
Poulsen, M., J.L. Nielsen & R. Vang Christensen. (Under udgivelse). Remembering sentences is not all about memory: Convergent and discriminant validity of syntactic knowledge and its relationship with reading comprehension. Journal of Child Language. DOI: 10.1017/S0305000921000210
Schultz, M. u.å. Faglig læsning 1. Gyldendal. https://dansk.gyldendal.dk (tilgået 18. november 2020).
Scott, M.C. & H.C. Balthazar. 2010. The grammar of information: challenges for older students with language impairments. Topics in Language Disorders 30. 288–307. DOI: 10.1097/TLD.0b013e3181f90878.
Sheehan, K.M., I. Kostin, Y. Futagi & M. Flor. 2010. Generating automated text com-plexity classifications that are aligned with targeted complexity standards. ETS Research Report Series 2010. i–44. DOI: 10.1002/j.2333-8504.2010.tb02235.x.
Silva, M.,& K. Cain. 2015. The relations between lower and higher level comprehen-sion skills and their role in prediction of early reading comprehension. Journal of Educational Psychology 107. 321–331. DOI: 10.1037/a0037769.
Slobin, D.I. 1966. Grammatical transformations and sentence comprehension in childhood and adulthood. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 5. 219–227. DOI: 10.1016/S0022-5371(66)80023-3.
Snow, C.E. 2010. Academic language and the challenge of reading for learning about science. Science 328. 450–452. DOI: 10.1126/science.1182597.
Sorensen Duncan, T., C. Mimeau, N. Crowel & S.H. Deacon. (Under udgivelse). Not all sentences are created equal: evaluating the relation between children’s understanding of basic and difficult sentences and their reading comprehension. Jour-nal of Educational Psychology 113(2). 268–278 DOI: 10.1037/edu0000545.
Street, J.A. & E. Dąbrowska. 2010. More individual differences in language attainment: How much do adult native speakers of English know about passives and quantifiers? Lingua 120. 2080–2094. DOI: 10.1016/j.lingua.2010.01.004.
Thomsen, D.B. & L.B. Kristensen. 2014. Semantic role assignment in Dan-ish children and adults. Acta Linguistica Hafniensia 46. 159–198. DOI: 10.1080/03740463.2014.990291
Thomsen, D.B. & M. Poulsen. 2015. Cue conflicts in context: interplay between morphosyntax and discourse context in Danish preschoolers’ semantic role assignment. Journal of Child Language 42. 1237–1266. DOI: 10.1017/S0305000914000786.
Tulinius. B. 2018. Det store “vi” er kommet under pres. Kristeligt Dagblad, d. 16. no-vember 2018. https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/det-store-vi-er-kom-met-under-pres (tilgået 18. november 2020).
Uccelli, P., E. Phillips Galloway, C.D. Barr, A. Meneses & C.L. Dobbs. 2015. Beyond vocabulary: Exploring cross-disciplinary academic-language proficiency and its association with reading comprehension. Reading Research Quarterly 50(3). 337-356. DOI: 10.1002/rrq.104.
Wells, J.B., M.H. Christiansen, D.S. Race, D.J. Acheson & M.C. MacDonald. 2009. Experience and sentence processing: Statistical learning and relative clause comprehension. Cognitive Psychology 58. 250–271. DOI: 10.1016/j.cogpsy-ch.2008.08.002.
Winther, T. 2018. Højskolesang førte til krænkelsessag på Handelshøjskolen i Køben-havn. Kristeligt Dagblad, 18. december 2018. https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hoejskolesang-foerte-til-kraenkelsessag-paa-handelshoejsko-len-i-koebenhavn (tilgået 18. november 2020).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.