Hvad retter de? Nyindskrevne studerendes revision af universitetsopgaver

Forfattere

  • Alexandra Holsting
  • Marianne Rathje
  • Jesper Tinggaard Svendsen
  • Anna Vibeke Lindø

DOI:

https://doi.org/10.7146/nys.v1i59-60.126121

Resumé

I forlængelse af tidligere undersøgelser af nyindskrevne studerendes tekster, der viser, at de studerende laver forholdsvis mange fejl på det formelle niveau (dvs. tegnsætning, ortografi og grammatik), beskriver nærværende artikel et eksperiment, der har til formål at undersøge, hvad nyindskrevne studerende retter – og ikke retter – når de bliver instrueret i at læse korrektur på deres tekster. Vores konklusion er, at de studerende på et overordnet niveau kun får udryddet en mindre del af deres fejl, dels fordi kun en del af disse adresseres i korrekturprocessen, dels fordi korrekte former i nogle tilfælde rettes til ukorrekte, og dels fordi de studerende i nogle tilfælde tilføjer ny tekst, der indeholder nye fejl. Ift. hvilke sproglige niveauer der rettes med succes og det modsatte, viser undersøgelsen, at det især er fejl på tegnsætnings- og ortografiniveau, der er problematiske: Her rettes der forholdsmæssigt sjældent, og hvis der gør, er det ofte med nye fejl til følge. Modsat forekommer leksikalske og syntaktiske fejl forholdsvis sjældent, mens disse rettes relativt ofte. Resultaterne peger dermed på, at nogle fejltyper relativt nemt identificeres og korrigeres gennem korrekturlæsning, mens andre udgør større problemer og må adresseres mere målrettet i undervisningen. EMNEORD: sproglige fejl, ortografi, tegnsætning, korrekturlæsning

Downloads

Publiceret

2021-08-04

Citation/Eksport

Holsting, A. ., Rathje, M. ., Svendsen, J. T., & Lindø, A. V. (2021). Hvad retter de? Nyindskrevne studerendes revision af universitetsopgaver. NyS, Nydanske Sprogstudier, 1(59). https://doi.org/10.7146/nys.v1i59-60.126121