Grammatisk talesprogsanalyse som tilgang til at studere forståelser af depression
DOI:
https://doi.org/10.7146/nys.v1i54.101131Resumé
I såvel Danmark som i andre lande er der et ønske om øget samarbejde, ’shared
care’, mellem almen praksis og psykiatrien i behandlingen af patienter
med depression. Gennem interview med henholdsvis praktiserende læger
og psykiatere demonstreres, at de to faggrupper har divergerende tilgange til
depression: De praktiserende læger udviser en konstruktivistisk, bottom-upforståelse
af depression som en foranderlig størrelse, der kan forhandles og
modificeres, mens psykiaterne udviser en essentialistisk, top-down-forståelse
af depression som en statisk størrelse. Denne forskel kommer til udtryk i faggruppernes
gengivelser af deres habituelle sprogbrug om depression. Således
bruger lægerne oftere kausative konstruktioner, modalitet samt pronominer
med tydelige referenter, mens psykiaterne bruger kopulakonstruktioner, generiske
referenter og sjældnere modalitet. Disse forskellige forståelser kan
have konsekvenser for ønsket om sambehandling af patienter med depression.
Mens hovedparten af sundhedskommunikationsstudier anskues fra et
interaktionelt perspektiv, er denne undersøgelse et bidrag til sundhedskommunikation
i en repræsentationskontekst, dvs. hvordan læger taler om deres
profession og deres patienter frem for i deres profession med deres patienter.
Inspirationen til denne analysemetode hentes fra en – i udgangspunktet litterær
– teori om gengivelse af tale og tanke. For at gøre fænomenet anvendeligt
til undersøgelse af forståelser af depression indplaceres det i en grammatisk
talesprogsramme, og de metodiske implikationer heraf diskuteres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og NyS har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet. NyS har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til sin egen tekst. Forfattere kan arkivere den publicerede artikel på deres institutions forskningsarkiv (Institutional Repository) eller en privat hjemmeside, når forfatteren samtidig linker til artiklen med den officielle DOI.
For artikler publiceret i NyS tillades at læsere kan downloade, kopiere, udskrive, søge eller linke til og citere fra artikler til ethvert lovligt formål. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard, Moodle, Canvas o.a.). Link foretrækkes fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler, og fordi det anerkender tidsskriftets redaktionelle arbejde. NyS tillader ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller at læsere på anden vis anvender dem til kommercielle formål.