Nyhedsinterviewet: med barnet som gæst

Forfattere

  • Zen Legêne Thomsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/nys.v1i49.22903

Resumé

Adskillige studier har undersøgt hvilke praksisser der karakteriserer nyhedsinterviewinteraktion. Studierne har overvejende fokuseret på kritiske interviews med politikere og andre offentlige personer, og interviews med såkaldt almindelige mennesker er kun i begrænset omfang blevet beskrevet. Denne artikel undersøger med en konversationsanalytisk metode hvad der kendetegner nyhedsinterviews med børn i morgen-tv. Med afsæt i en diskussion af hvordan man som analytiker kan godtgøre om barneidentitet er relevant for deltagerne, argumenteres der for at barneidentitet ikke blot bliver gjort relevant når interviewpersonerne eksplicit tilskrives identiteter som ”12-årig” og ”elevrådsformand”; barneidentitet forekommer også at være relevant uden at kategorien eksplicit nævnes når (1) spørgsmålsdesignet indikerer at interviewpersonen ikke forventes at kunne svare fyldestgørende, når (2) interviewpersonens svar viser sig at være utilstrækkeligt, og når (3) det behandles som påfaldende at interviewpersonerne tilskrives identiteter som ”ekspert” og ”landmand” der almindeligvis forbindes med et voksent domæne. Der argumenteres videre for at den potentielle modsætning mellem identiteterne ”barn” og ”ekspert” kan være med til at forklare hvorfor journalister oplever børn som vanskelige at interviewe. Mikrosproglige analyser af hvordan barneidentitet gøres relevant i journalist-barn-interaktion, er vigtige fordi de kan være med til at kvalificere debatten om hvad der karakteriserer gode nyhedsinterviews med børn.

Downloads

Publiceret

2015-12-17

Citation/Eksport

Thomsen, Z. L. (2015). Nyhedsinterviewet: med barnet som gæst. NyS, Nydanske Sprogstudier, 1(49). https://doi.org/10.7146/nys.v1i49.22903

Nummer

Sektion

Artikler